onsdag 30 augusti 2017

Synachtentest

Nu har jag fått veta vad testet jag ska få göra heter: Synachtentest! Jag har dock inte blivit kallad ännu.

Detta hittade jag på Sahlrenska sjukhusets hemsida:

Synachtentest

Senast ändrad 2015-12-08 av Oskar Ragnarsson Överläkare
Synacthentest är en test för att mäta hormonet kortisol från binjurebarken.
Före undersökningen
Det är viktigt att du hör av dig om du står på någon form av kortisonpreparat. Den dagen som testet kommer att utföras kan du äta och dricka som vanligt.
 Så går det till
En venkateter sätts i armen där injektion Synacthen ges och blodprov tas före injektion samt 30 och 60 minuter efter injektionen. Under belastningen skall du vara i stillhet. Besöket tar ca 1.5 tim.
 Efter undersökningen
Får patienten gå hem.

Komplikationer och risker

Allergisk reaktion kan ej uteslutas.

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ursäkta att jag inte har svarat dig förrän nu! Jag har inte fått någon notis om ditt inlägg och såg det inte förrän nu. Tack för att du frågar, synachtentestet gick bra, jag hade normala värden.

      Radera