lördag 1 oktober 2011

Oktober 2011

Förstoppad. För första gången i mitt liv hade jag nu blivit hård i magen!Och vid ett tillfälle knäppte det liksom till i huvudet, liksom som en aha-upplevelse och jag sa högt till mig själv, "Det är något som inte stämmer. Det är något med min kropp som inte stämmer."

Jag var vid detta laget nu rejält nedstämd men tänkte att det kanske var en vanlig höstdepression. Eftersom känslan var så stark, att det var något som inte stod rätt till, bestämde jag mig en kväll för att googla på symtomen. Jag skrev in dem alla, efter varandra: Förstoppning, mensrubbning, yrsel, nedstämdhet, värk, viktuppgång. När jag tryckte på sökknappen, kom sida upp och sida ner med information om sköldkörtelproblem.

Jag kom då på att jag någon gång hade hört mamma berätta att hon fick äta medicin för att hon hade problem med sköldkörteln och ringde henne för att höra hur hennes symtom yttrade sig. Hon kände igen många av mina symtom och tyckte att jag skulle gå till doktorn och kolla upp om jag hade samma.

Läste mig till att det kunde vara ärftligt och att det dessutom var större risk att få problem med sköldkörteln om man har någon autoimmun sjukdom, vilket jag har, nämligen vitiligo (innebär visst pigmentbortfall på huden). Två riskfaktorer med andra ord. Jag bestämde mig för att boka tid hos läkare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar