fredag 11 maj 2012

Nytt blodprov idag

Mina värden visade TSH 1,4 (4,6 sist) och T4 18 (16 sist). Jag berättade för läkaren att jag tycker att det börjar vända på flera punkter nu men att jag fortfarande inte mår bra. Hon sa att hon var nöjd med vad värdena visar att jag därmed inte ska höja dosen. Ska alltså fortsätta med 75 microgram per dag.

Jag vet inte vad jag tycker om det. Jag tänker ju att jag troligen skulle behöva lite mer, men enligt läkaren så kan måendet bli bättre en tid efter att värdena har stabiliserats så jag kanske ska lugna mig lite.Jag har läst på nätet om biverkningar om man får för mycket Levaxin och det verkar ju inte heller bra. Om det stämmer som hon säger kanske jag mår bra om ett par månader. Vi kom överens om att jag ska lämna nytt blodprov om 3 veckor igen och få prata med henne igen om hur jag mår och hur det går. Är värdet detsamma och jag fortfarande inte mår bättre då, kommer jag att föreslå en liten doshöjning. Kanske lägga till 25 microgram varannan dag eller något?

Jag fick åka till akuten förra veckan på grund av en hemsk magkatarr. Jag är lite rädd att den ska ha med Levaxinet och göra. Jag läste någonstans på nätet om någon som hade fått för hög dos Levaxin och tyckte att det kändes som hon brändes upp inifrån. När det är som värst med magkatarr och halsbränna, är det precis så det känns.Men som sagt jag hoppas att den beror på annat.

Så här mår jag idag, efter 13 veckor med Levaxin:
  • Fortfarande trött men inte varje dag och lite piggare de flesta morgnar.
  • Senaste mensen var normal, det är första gången på nästan ett år.
  • Inte riktigt lika trög i magen längre.
  • Viktökningen har stannat upp. (Det kilot jag gick ner härmoveckan, har jag gått upp igen, men jag har mig själv att skylla för det!)
  • Angående nedstämdheten, tycker jag att måendet går upp och ner. Vissa dagar mår jag hemskt dåligt, andra dagar känner jag att jag har kunnat börja leva igen.
  • Inte riktigt lika glömsk längre.
  • Kan fokusera bättre överlag men det varierar också lite från dag till dag.
  • Fryser sällan nu.

5 kommentarer:

  1. Hej Mona!! Vad skönt att du börjar må bättre! Jag ska ta nya prover på måndag med en ny läkare så det blir intressant att se vad TSH ligger på. Förra gången låg det på 6,0 och nu äter jag ju bara 50 då jag är i upptrappningsfasen så jag tror det blir en ny höjning. Men mitt Tsh pendlar ju så sjukt mkt p.g.a mina antikroppar och hashimotos så man vet ju inte från gång till gång hur det ligger. Du hade skrivit på min blogg så jag kikar in då och då och läser hos dig:)) Med vänlig hälsning, Elin (elinblent.blogg.se)

    SvaraRadera
  2. Hej Elin! Kul att du kikar in här! Jag håller tummarna för att det ska gå åt rätt håll för dig med nu! (Det måste vara frustrerande att det hoppar hit och dit! Det gjorde det för mig också i höstas men det konstaterades att det inte var Hashimotos så jag vet inte varför.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.
      Skönt att höra att jag inte är ensam om problem men sköldkörteln.
      Jag äter ochså levaxin och min läkare säger att jag har harshimotos, jag har aldrig fattat vad det är,vet någon av er vad det innebär? över eller underproduserar jag? det enda problem jag har är att jag altid känner mig tjock i halsen.
      Tar prover var 6:e vecka och har gjort det i snart 3 år, proverna är aldrig bra och medicineringen ändras hela tiden.
      Sedan ca. 6 mån. tillbaka har jag fått magkatarr som inte vill gå över har aldrig haft det tidigare, så det kanske hänger ihop.
      Camilla.

      Radera
  3. Hej Camilla!

    Tack för din kommentar! Jag vet tyvärr inte så mycket om Hashimotos, men jag tror säkert att du kan hitta information på nätet om du söker på det! Och gå gärna in och läs på Elins blogg (kommentaren ovan) eftersom hon har samma sjukdom som du. elinblent.blogg.se

    Min magkatarr kommer och går. Mycket känslig mot kaffe och te, så det ska jag nog sluta med helt nu. Jag hade ingen magkatarr innan jag fick problem med sköldkörteln.

    Mona

    SvaraRadera
  4. Hej Mona.

    Tack för svaret, ska se Elins blogg.
    Har inte tänkt på att magkatarren ev. har med sköldkörteln att göra förrän jag läste vad ni skrivit.

    Att ha fel på sköldkörteln är inte kul, det är så många olika symtom man kan få.

    Hoppas du känner dig bättre.

    Camilla.

    SvaraRadera