onsdag 22 november 2017

Telefontid med läkaren samt nya provsvar

Jag hade bokat en telefontid med läkaren eftersom jag mår sämre efter justeringen av medicinen. Jag är förtvivlat trött och nedstämd utan anledning. Gråter varje dag och fryser mer än förut. Jag har dessutom gått upp ytterligare ett kilo. Vikten har varit konstant +7 kg sedan lite drygt ett år, så jag kopplar även viktuppgången till justeringen av medicinen. Jag har inte förändrat mina mat- eller motionsvanor. Vi kom överens om att jag ändrar tillbaka igen till 20 ug Lio(delat på 2ggr)/dag och 100/125ug Levaxin varannan dag.

Jag fick veta att mitt östradiolvärde var normalt, samt alla andra prover, som exempelvis natrium, järn, B-vitamin och folsyra mm. TSH var 0.02, T4 18 och T3 4,9.

T3 värdet har sjunkit från 5,7 till 4,9 på 4 veckor. Kanske därför jag mår så mycket sämre?

Jag passade på att fråga om möjligheten att få testa naturligt sköldkörtelhormon och hon svarade att deras sjukhus har bestämt att aldrig skriva licensansökningar till läkemedelsverket angående detta. Anledningen är att det är så svårinställt och svårt att läsa på blodproverna hur mycket/lite man bör ta. Hon berättade att det fanns en patient hos som får detta utskrivet men det är endast på grund av att hon är "ärvd" av ett annat landsting. Det fanns inget förhandlingsutrymme överhuvudtaget kände jag men nu har jag i alla fall ställt frågan - och fått svar.

När vi hade lagt på kom jag på att jag kanske skulle ha sagt "Levaxin och Liotyronin verkar i mitt fall inte heller vara så lättinställt. Och eftersom det är blodproverna man går på och alltid har gjort, inte tittat på hur jag mår, så är jag inte heller förvånad över att ni inte låter någon testa naturligt sköldkörtelhormon."

Jag har haft extra tufft på jobbet sista veckan vilket naturligtvis också påverkar mitt mående men jag tror bestämt att jag är undermedicinerad. Jag är jättetrött, fryser, har problem med hård mage, mensrubbningar, problem med att gå ner i vikt, torr hud, tappar hår och är nedstämd. Superklassiska hyposymtomen med andra ord...

Jag ska lämna nya blodprover om 6 veckor, får se vad som hänt då.

6 kommentarer:

  1. Hej!
    Du vet att liothyronin sänker ditt TSH. Det är därför TSH värdena blir låga på proverna och inte visar ditt egentliga TSH. Det borde din läkare veta. Plus att det finns många fler scenarion. Att du har ett värde i blodet, mem hur mycket av t4 och t3 har du i cellerna där dom ska göra skillnad? Sök på Stefan Sjöberg ( endokrinolog och docent) det finns också många ca 70% som inte blir friska på levaxin. OM ditt kortisolvärde är under 400 på morgonen, då MÅSTE man jobba med binjurar först. Annars så kan inte kroppen ta åt sig levaxin och du blir som förgiftad. Vissa kan heller inte ta upp hormonerna via blodhjärnsbarriären. Så viktigt. 1. Vad var ditt kortisolvärde på morgonen? 2. Levaxin är rävgift.. Och varför inte testa att minska det och höja lion? El att bara testa att äta lio för ett tag? Ihop med hollictic nötkreatur thyro? Det finns inget rätt. Du känner din kropp och dom flesta läkare har koll koll på detta. Prova dig fram och göra allt du kan för att få tag på en läkare som skriver ut Ndt!! ALLT! Lycka till. Framförallt LÄS PÅ, skriv ut allt av värde. Så du kan sätta dit läkare ordentligt med fakta och forskningar /rapporter etc. lycka till, fortsätt kämpa!

    SvaraRadera
  2. Tack för ditt engagemang! Det värmer verkligen! Jag skickade en egenremiss i början av året till ett annat sjukhus som jag vet skriver ut naturligt sköldkörtelhormon, väntar svar. Jag var hos fyra läkare innan den jag har nu. Hon var den första som tog mina problem på allvar och skrev ut Levaxin, som till en början fungerade utmärkt! Jag blev i princip av med alla symtom ett kort tag på enbart levaxin. Sen vände det åter neråt. Men eftersom det har gett mig en god effekt en gång har jag svårt att se det som rävgift. Min läkare verkar inte tro så mycket på effekten av Lio men låter mig i alla fall testa. När jag testat att höja Lio får jag en sjuk hjärtklappning och svettas ihjäl så det tror jag inte riktigt på att göra. Nu står mitt hopp till det nya sjukhuset.

    Tack än en gång för ditt meddelande!
    Mvh Mona

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kortisolvärdet var inom referens.

      Radera
    2. Vad bra att du hittar en läkare som bryr sig. Men eftersom du nyligenbörjat med levaxin så kan det absolut hjälpa en stund för att sen dala som du skriver. Lio ska tas i små flisor och flera gånger under dagen. Jag vet flera som gjort din resa. Som först blev lite bättre på levaxin sen sjuka igen. Testat lio. Men med tiden blir man bara sämre och sämre. Så jag håller alla tummar att du får ndt( naturligt) 💜 allt gott till dig!

      Radera
    3. Ps. Har du kollat dina provsvar själv? Alltså att fi VET att ditt morgonkortisol är över 400? Bara en omtanke.

      Radera
    4. Hej!
      Tack för omtanken! Nej jag vet inte värdet men litar på läkaren i det avseendet. Jag har inte nyligen börjat med levaxin, jag har ätit det sedan våren 2012.

      Radera