måndag 18 april 2016

Sänker Levaxinet

Jag har funderat lite på vad läkaren sa sist vi sågs: "Man kan bli trött av för mycket Levaxin också. Dessutom verkade du må bättre när du hade en mindre dos om man tittar i journalen på värdena och hur du uttryckte dig kring ditt mående." Det känns inte som att jag har något att förlora. Jag får inte höja dosen (har nu 175 ug 5 dagar i veckan och 150 ug två dagar) så jag testar att sänka ytterligare med 25 ug/veckan.

Magen är trög och mensen fortsätter att krångla och jag har aldrig vägt så mycket som jag väger nu... (+7 kg) Hur nyttigt jag än äter så går jag inte ner i vikt. Hoppas såå att dossänkningen kan göra skillnad!

torsdag 24 mars 2016

Läkarbesök

På skärtorsdagen var jag kallad till min läkare. Jag gick dit med vånda. Jag vet ju att hon alltid vill sänka dosen av min medicin samtidigt som jag nästan alltid känner ett behov av att höja den. Läkaren kommer alltid till väntrummet med ett stort leende och hämtar. Denna gång kunde jag inte le tillbaka. Så snart vi hade kommit in i undersökningsrummet och satt oss, kom tårarna. Hon frågade hur det var fatt och jag berättade. "Ska jag vara helt ärlig känns dessa besök meningslösa eftersom jag upplever att det bara är blodprovsvaren du tar hänsyn till -  inte hur jag mår."

Grejen är ju att jag mår sämre sedan hon sänkte dosen i oktober. Jag har blivit tröttare, fått trögare mage, gått upp ytterligare i vikt och mensen krånglar. Tecken som ju visar på sköldkörtelproblem. Men hon säger att mina värden visar att jag borde må bra nu och problemen troligen handlar om andra saker. Jag vet inte vad som är vad. Inte hon heller. Men denna gång kändes det annorlunda. Som att hennes hurtiga, glada och positiva jag, stannade utanför rummet, och att hennes empatiska, lyssnande jag satt mitt emot mig. Flera gånger under samtalet blev det helt tyst. Jag visste inte vad jag skulle säga och inte hon heller. Men det var okej.

Hon sa att man kan bli trött av att ha en för hög dos Levaxin också. Men då frågade jag om inte pulsen borde vara hög också i sånna fall och inte borde jag väl ha trög mage? Nej det höll hon med om. Jag har en vilopuls under 70.

Vi blev inte mycket klokare efter besöket. Men jag är tacksam för att hon inte sänkte dosen ytterligare trots att det är det hon skulle vilja. Och hon verkade nöjd med att skriva en remiss till gynmottagningen för mina mensproblem. Fortsättning följer...

Dagens värden: TSH 0, 02  T3 5,2 och T4 22

fredag 11 mars 2016

Kallelse till läkaren


Jag fick hem ett brev för någon vecka sedan med en kallelse till läkarbesök den 24 mars. Innan besöket vill läkaren att jag lämnar ett batteri av prover, inte bara de vanliga. Jag vet fortfarande inte vad könshormonsproverna som jag lämnade i januari visade. Hon kanske vill prata med mig om detta vid besöket? Jag känner mig nervös. Vad händer? Och kommer jag kunna stå på mig vad gäller att jag vill höja dosen Levaxin igen? Jag äter fortfarande 175 ug 5 dagar i veckan och 150 ug 2 dagar. Trots att jag äter som dietisten har lärt mig, tallriksmodellen, max tre timmar mellan varje mål och dessutom aldrig efter kl 18:00 så går jag inte ner ett gram. Jag är så trög i magen och har fått ytterligare problem pga det.

Du/ni som inte har läst hela min blogg, eller har följt mig, vet då kanske inte att jag ALDRIG, innan jag fick hypotyreos, hade problem med trög mage. Så detta är starkt ihopkopplat med sjukdomen, anser jag.

När jag har haft en dos Levaxin som jag har mått bra på, när värdena enligt läkaren är pressade, har även magen fungerat. Men nu är det inte så. Jag vet ju inte, men jag tror att mer Levaxin skulle hjälpa mig med menskrångel, förstoppning och viktuppgång. Eller kan det vara så att jag har blivit immun mot Levaxinet nu? Att det är därför som jag inte får någon effekt? Kan man bli det?

Jag återkommer igen efter läkarbesöket på skärtorsdag! Håll tummarna! Och kom gärna med råd i kommentarsfältet nedan om ni vill. Jag har gått ur Facebook och på så sätt tyvärr fått lämna Facebookgruppen för oss med dessa problem, där fick jag annars mycket hjälp och tips!

torsdag 14 januari 2016

Telefontid med läkaren

Jag har pratat med min läkare idag igen. Jag berättade att jag inte mår bra och att mensen som har funkat som en klocka senaste året har börjat krångla igen och att jag inte alls mår bra sedan dossänkningen av Levaxinet i oktober. Hon verkar inte vilja tro att mensen krånglar pga av min hypotyreos utan bad mig lämna blodprover för att kolla hur mina könshormoner fungerar. Det är så knepigt det här. Menskrånglet, (som innebär oregelbunden mens, runt 32-42 dagars intervall, spottings före mens och när den väl kommer är så är den riklig och ger mig värsta mensvärken) kom som ett brev på posten när läkaren tvingade mig sänka dosen på Levaxin. Och hon tror inte att det hör ihop. Jag blir så trött och ledsen. Men vad vet jag, det kanske inte hör ihop? Det kanske bara är ett konstigt sammanträffande. Vi får väl se när proverna är analyserade.

måndag 28 december 2015

Lämnat nya prover igen

Jag har lämnat nya prover idag igen. Denna gång åkte jag direkt till sjukhuset och lämnade dem där eftersom vårdcentralen (som ligger i ett annat län än sjukhuset), har försnillat några prover. Dessutom kan jag få svar senare samma dag om jag vill, istället att behöva vänta en hel vecka.

Jag har märkt av sänkningen av Levaxinet! Läkaren trodde att en så liten sänkning inte skulle påverka något nämnvärt. Men jag har sedan oktober gått upp ytterligare ett par kilo i vikt, mensen krånglar igen, jag har fått tillbaka värk och jag är trött. Så trött att jag inte orkar ta mig ut för för ens den enklaste formen av motion. Vilket såklart blir en ond cirkel, jag är trött och skulle bli piggare om jag rörde på mig, men det orkar jag inte, dessutom vore det konstigt om jag inte går upp ännu mer i vikt om jag inte rör på mig, vilket i sin tur gör mig tyngre och det i sig gör det ännu svårare att ta sig ut för att motionera. Jag väger nu 6 kg mer än min trivselvikt. Jag känner mig så maktlös.

Jag ringde och fick veta mina provsvar: TSH 0.02, T3 5,2 och T4 20.

Med dessa provsvar kommer inte läkaren att vilja höja mitt Levaxin trots att T4 inte är i närheten av gränsvärdet för för högt. Det är jag bergis på! Vad ska jag göra? Byta läkare igen? Ge Lio en ny chans?

onsdag 21 oktober 2015

Brev från läkaren

Jag fick ett brev från läkaren idag. Hon skriver att T4 fortfarande ligger högt på 26, att T3 har gått ner från 6,3 till 5,0 och att TSH är helt nedpressat. Hon vill göra en försiktig dossänkning av Levaxinet, att jag ska gå ner från 175 ug till 150, två dagar i veckan och resterande 175 som vanligt. Hon skriver att troligen kommer inte denna lilla dossänkning påverka mina prover något nämnvärt men hon tycker att det är bättre att ta det försiktigt än att sänka för mycket. Hon vill att jag ska lämna nya prover om 6 veckor igen.

Nu kom den. Sänkningen som hon har hotat med i princip sedan jag började äta Levaxin (känns det som). Jag har hittills i telefon alltid lyckats övertala henne till att inte sänka mig och jag tror därför att hennes brev är en strategi. Hon slipper argumenteras emot. Och jag är såå ledsen. Jag mår ju inte bra och tror att jag skulle må bättre med lite högre dos, åtminstone få slippa minska den! Men denna gång är jag så trött och orkar inte kämpa emot. Jag gör som hon säger. Jag sänker dosen och hoppas att det inte händer något med måendet i fel riktning.

torsdag 8 oktober 2015

Nytt blodprov lämnat

Jag mår fortfarande inte helt bra och har lämnat blodprover idag igen. Jag är glad att jag slipper hjärndimman och nedstämdheten, men de kroppsliga besvären som exempelvis viktuppgång och trög mage återstår. Men jag kom på häromdagen att min mens har funkat som en klocka det senaste året och det är ju fantastiskt. Det tog ca 4 år med Levaxin innan den började fungera normalt!