fredag 3 oktober 2014

Samtal med läkaren om Liothyronin

Jag hade en bokad telefontid med läkaren idag. Hon ringde dock 3 timmar senare än vad vi bestämt. Men oj vad lättad jag blev av att prata med henne idag!

Jag berättade som det var, att jag har höjt dosen Levaxin på eget bevåg och att jag mår sämre igen trots det. Hon berättade att mina värden från den 8 september visade att TSH var 0.02, T4 24 och T3 5,7. Med andra ord tyckte hon att jag låg på en alldeles för hög dos... Hon ville sänka till 150 ug/175 ug varannan dag. Jag blev alldeles tyst i luren. Då sa hon "Men det är inte DU så pigg på va?" Och jag svarade: "Nej precis så är det!" Men så kom jag på något och fortsatte: "...men du, sist vi sågs pratade du om Liothyronin (T3). Kan det vara något för mig att testa nu?"

Jag fortsatte att förklara att jag egentligen känner mig osäker på om en kombination av Levaxin och Lio är vad jag vill ha, eftersom min erfarenhet ju säger att jag mår bra på enbart Levaxin - såvitt jag får bestämma dosen själv... Men om denna kombon kan få ner de värdena som hon oroar sig för, men får mig att må lika bra som en hög dos Levaxin, är jag beredd att testa.

Hon skrev ut ett recept omedelbart och sa att jag skulle sänka Levaxinet från 175ug till 125ug och tillsätta 10 ug Liothyronin istället.

Jag har läst om många som har blivit hjälpta av Lio, så det här känns mycket spännande! (Något jag funderar på, är att läkaren är beredd att sätta in Lio, när T3-värdet var 5,7 (ref 3.6-6.3) men inte höja dosen Levaxin?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar