torsdag 1 september 2016

Uppdatering

Jag mår bättre än vad jag har gjort på länge! Jag tror att Lion gör skillnaden. Jag började försiktigt med 5 ug Liothyronin per dag (+150 ug Levaxin). Efter två veckor höjde jag till 10 ug Lio/dag. Då började det hända grejer på riktigt. Kände mig piggade och gladare och gick dessutom ner 3 kg i vikt på bara ett par-tre veckor. Jag är noga med vad jag äter och försöker röra på mig regelbundet och först nu verkar det ge resultat. Det är stor skillnad från vårens alla 1000 försök till viktnedgång.

Efter ca 2 månader med denna dos, började jag få hjärtklappning vissa kvällar så jag sänkte nyligen Levaxindosen till 125 ug/dag 5 dagar i veckan och 150 ug/dag 2 dagar, men dosen av Lion är oförändrad (10 ug/dag).

Mina värden (provtagning idag) visar: TSH 0.01, T4 22 och T3 5,0.

Jag hoppas nu bara att min läkare låter mig behålla denna dos! Håll tummarna!

6 kommentarer:

  1. Hej!

    Såg din blogg för första gången idag! Jag har en fråga till dig. Har du haft problem med svullna ögon, eller någon annan typ av ödem? Har du i så fall kunnat behandla detta på något sätt?
    Idag följde jag ditt råd att skriva en egenremiss till endokrinologen, då jag fått stora besvär med svullna och irriterade ögon.
    Jag har inte längre något förtroende för den läkare jag gått till, då han hävdar att det inte finns någon hjälp för mig om jag inte tar Levaxin (vilket jag inte gör eftersom jag är vegetarian). Jag försöker istället bota min Hypotyreos med alternativa metoder, framför allt med mat + vitaminer. Jag mår rätt ok nu, förutom besvären med ögonen som gör att jag inte vill visa mig bland folk innan sent på eftermiddagen då den värsta svullnaden lagt sig!

    Tack för en bra blogg!

    Hälsningar/
    Markus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Inget svar på svullna ögon tyvärr. Hittade också hit nyss. Idag diskuterade jag också med min läkare om varför jag inte vill ta levaxin, testade en period men har mot min läkares tycke inte tagit medicinen sen i somras. Hon anser också att Levaxin är måste för att må bra. Har haft hypothyreos (Hashimotos) sen två år tillbaka. Mina värden har varit ungefär lika sen dess, något sämre nu bara.
      Jag försöker också läka med kost, yoga mm. Trodde inte det fanns så många som låter bli medicin. Läkaren gjorde mig lite nervös och jag blev osäker på om jag gör rätt... Kändes skönt på nåt sätt med någon i samma sits. Jag ska också göra en egenremiss nu.
      Lycka till med healandet! /Sarah

      Radera
    2. Hej Markus!
      Vad kul att du har hittat hit! Nej jag har aldrig haft problem med svullna ögon. Däremot kan ögonen kännas torra och irriterade mellan varven. När jag började med Lio (nu andra gången) tappade jag, vad jag tror i alla fall, en massa vätska. Så jag har nog samlat på mig vätska (ödem) men inte uppfattat det riktigt förrän jag blev av med det. Speciellt överarmarna blev det en märkbar skillnad på.

      Roligt att höra att du mår bättre av din kost och vitaminer. Hoppas att det fortsätter så och att du blir av med resterande problem också.

      Du lärde mig något nytt idag - jag hade ingen aning om att Levaxin innehöll gelantin!

      Lycka till!

      //Mona

      Radera
  2. Hej Sarah!

    Lycka till du också! Det finns många som inte vill ta Levaxin ska du veta! Dessutom så är det många som tar Levaxin som ändå inte upplever att dom blir bättre.

    En annan anledning till att jag inte tar Levaxin, är att det står på bipacksedeln att man inte ska ta det om man har problem med binjurarna, vilket är precis vad jag har!

    Okunskapen är bedövande bland sjukvårdspersonalen, och om det sedan visar sig att man som patient faktiskt vet mer om både sitt mående och om sin sjukdom än vad läkaren gör, så blir dom provocerade och otrevliga.

    När jag var hos min naturläkare förra gången sa hon till mig; "Om du visste vad mycket personal från vården som kommer hit". Det är ju också ganska intressant tycker jag, att vårdpersonalen misstror sin egen arbetsgivare.

    Ja, ja, vi får klara oss själva antar jag, och det kanske är bäst så!?

    Hur som helst, så önskar jag dig och alla andra med samma problem ett stort lycka till och "ge inte upp"!

    Hälsningar/
    Markus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sarah!
      Roligt att du också har hittat hit. Bra att ni båda gör egenremisser till Endo! Hoppas och tror att ni kan få hjälp!

      Jag har läst forskaren Helena Rooth Svenssons bok "Det trötta folket" samt lyssnat på en föreläsning av henne. Hon uttrycker att det är farligt att gå omedicinerad eftersom brist på sköldkörtelhormon påverkar varje cell i kroppen. Jag hade därför inte vågat gå obehandlad. Men jag har ju också läst om personer som lyckas bli friska genom kosten, så jag hejjar på er, dig och Markus och önskar er lycka till! Hör gärna av er igen och berätta hur det går och hur ni mår!

      //Mona

      Radera
    2. Hej Mona!

      Tack för ditt svar och din tankar!

      Efter att ha sökt vad mina symptom beror på, har jag blivit allt mer övertygad om att det inte är sköldkörteln som är problemet (har också alltid haft "bra" TSH-värden, men dessa värden tror jag iofs att man ska ta med en stor nypa salt då vi alla reagerar olika).

      Däremot har jag har alla klassiska symptom på binjureutmattning, och där ingår även svullna ögon som ett symptom. Nu innebär inte detta att jag även kanske har problem med sköldkörteln (dessa två samarbetar ju).

      Men det är ju extremt viktigt att veta om det är binjureutmattning man lider av eller sköldkörtelproblem, då Levaxin INTE skall tas om man har binjureutmattning! Min naturläkare har hela tiden påpekat att min binjurar är trötta.

      Råden att hela sig själv från binjureutmattning jämfört med sköldkörtelproblem är snarlika (undvik kaffe, socker, vete), och ät vitaminrik mat + kosttillskott, samt undvik stress.

      Men som sagt, jag tror det finns personer som får behandling mot sköldkörtelproblem, men som kanske istället lider av binjureutmattning!

      Hälsningar/
      Markus

      Radera