tisdag 27 december 2011

Egenremiss


"Skriv en egenremiss till oss så kommer du att få en tid inom en månad." Fick jag höra från receptionisten på Endokrinologiavdelningen på sjukhuset. Så det gjorde jag på en gång. Så här såg den ut:

EGENREMISS
Personnummer: xxxxxx-xxxx
Namn: Mona xxxxxxxx
Adress: xxxxxxx
Postnr: xxxxxxx
Tel: xxxx-xxxxxx
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej!
Jag har fått råd om att höra av mig till er angående mitt mående. Jag önskar att få komma på ett läkarbesök hos er eftersom jag inte känner att min husläkare tar mig och mina symtom på allvar.
Jag är 32 år. I september i år kände jag att det inte stod rätt till med min kropp. Jag hade då fått en massa olika symtom, smygande, ett efter ett sedan juni månad. Om jag hade fått symtomen var och ett för sig, hade jag ryckt på axlarna åt dem men nu blev det för mycket på en gång. Symtomen var dessa:
  • Mensrubbningar. Oregelbundna cykler. 70 dagar ena cykeln, 17 dagar nästa.
  • Viktuppgång trots samma kost och träning som tidigare (löpning 1-2 gånger i veckan plus promenader).
  • Värk runt skulderbladet.
  • Nedstämdhet (känns som jag befinner mig i en bubbla. Avtrubbad på något vis)
  • Lättirriterad.
  • Försämrad koncentrationsförmåga.
  • Dålig motivation.
  • Glömsk.
  • Jättehård i magen, vilket jag aldrig har varit i hela mitt liv tidigare!
  • Yrsel.
  • Mardrömmar.
  • Minskad sexlust.
  • Mer frusen än vanligt.
Min mamma som har sköldkörtelproblem och äter Levaxin, tyckte att jag skulle gå till doktorn eftersom hon kände igen sig i några av symtomen.
Jag gick till Vårdcentralen i oktober och läkaren trodde det var en ”höstdepression” men jag fick för säkerhets skull lämna blodprov för TSH och T 4 eftersom mamma har ovanstående problem och för att jag dessutom har vitiligo.

Mitt TSH visade sig vara 8,2 och T4 var 13. Jag fick besked om att återkomma efter två månader och lämna nya prover då läkaren inte tyckte att värdet var dåligt.

Efter en månad mådde jag dock sämre och tog ny kontakt med Vårdcentralen. Jag fick en ny läkare och nya prover togs. TSH hade ökat till 8,6 men läkaren sa att han inte ville skriva ut Levaxin förrän värdet är 10. Det visade sig dessutom att jag hade D-vitaminbrist. Jag fick tillskott utskrivet på recept och skulle höra av mig om jag inte mådde bättre med detta.
Nya blodprov togs i samband med ett misstänkt gallgrusanfall på Akuten i X 2011-12-08. Levervärden visade sig något förhöjda och nytt TSH visade denna gång 4. Det betyder att värdet hade sjunkit från 8,6 till 4 på bara 2 veckor.
Eftersom jag inte mådde bättre trots tillskott av D-vitamin samt för att jag nu nyligen börjat känna ett lätt tryck över halsen, tog jag kontakt med Vårdcentralen igen och fick då återigen träffa en ny läkare. Denna säger att mina symtom är stressrelaterade och att jag ska ta receptfri sömnmedicin och vila mycket så kommer jag snart att må bättre. Eftersom jag varken känner mig stressad eller lider av sömnbrist har jag dock inte följt hennes råd.
Jag känner däremot att mitt dåliga mående inte bara drabbar mig utan hela min familj (min man och våra 3 barn.) Möjligen stressar det mig. Jag har mått dåligt hela hösten och varje dag känns jobbig att uthärda.

Jag vet inte vad som orsakar mina symtom, det är möjligt att det är stress, men innan jag köper det, skulle jag vilja gå till botten med om det kan vara något problem med sköldkörteln eller inte. Därför hoppas jag att få en tid så fort som möjligt till er.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar