fredag 23 december 2011

Läkarbesök nr 3

Jag började känna ett konstigt tryck över halsen och tänkte att det kanske kunde vara halsbränna eller något sånt. Det kändes nästan som en klump i halsen som inte gick att svälja ner. Jag har aldrig känt så tidigare och tog receptfri medicin mot halsbränna men trycket kvarstod. Dessutom hade jag inga andra symtom på magkatarr eller halsbränna så jag googlade på "tryck över halsen  + sköldkörtel" och fick fram en massa information om att man kan kan känna som ett tryck över halsen om sköldkörteln är något förstorad. Jag ringde till vårdcentralen och fick en tid dagen därpå till läkare nr 3, en kvinna denna gången.

Jag berättade om mina symtom och mina funderingar kring det här med sköldkörteln och det konstiga i att TSH-värdet sjönk så drastiskt på kort tid och att jag så väl kände att det inte står rätt till i min kropp och nu det här med den konstiga klumpen i halsen.
-Vad jobbar du med?
-Socialsekreterare, jag har nyligen bytt jobb.
-Vad gör din man?
-Egen företagare.
 -Barn?
-Ja, tre.
-Sover du om nätterna?
-Oftast sover jag mellan 23:00-06:00 men ibland sover jag lite sämre om barnen sover dåligt eller så.
-Eftersom dina TSH-värden var normala sist så har dina symtom ingenting med sköldkörteln att göra utan detta är enbart stressrelaterat.
Jag kände att adrenalinet började pumpa. Mitt framför mig satt en person som träffat mig max tre minuter och bestämde att jag var stressad. Jag svarar:
-Men jag vet hur jag brukar reagera på stress, och det är inte så här. Jag mår egentligen utmärkt. Allt i mitt liv, utöver mitt mående är toppen just nu, inga konflikter varken på jobbet eller hemma, inga bekymmer med barnen, jag är så glad över mitt nya jobb och det finns ingenting jag är stressad över just nu. Men trots detta  känns det som jag befinner mig i en bubbla, jag är avtrubbad och glömsk. Som om någon dragit ner rullgardinen.

- Det är stress. När man inte får sova om nätterna får man sånna symtom. Och dessutom har du nyss bytt jobb och även om du inte känner dig stressad så är du det. Jag tror inte på medicin i ditt fall, jag vill inte skriva ut något sådant, utan gå hem och vila upp dig så ska du se att du snart känner dig piggare.

- Men jag har ju mått dåligt innan jag bytte jobb? Och mina symtom, som t ex förstoppning, är det också stressrelaterat? Jag har aldrig varit hård i magen i hela mitt liv förutom nu i höst!
- Du dricker för lite. Det är vanligt att man glömmer dricka när man är stressad.

(Eftersom jag dricker två glas vatten varje morgon, alltid har vatten på mitt skrivbord så att jag inte ska glömma att dricka, verkligen ser till att jag dricker ordentligt hela dagen och äter mycket fibrer, så blev det här för mycket för mig.) Jag reste på mig och tog på mig jackan. Läkaren skrev då lite hastigt någonting på en post-it-lapp och sträckte fram till mig.
- Här, här namnet på ett receptfritt sömnmedel. Det är viktigt att du får sova!
Artiga jag, tar emot lappen och säger till och med tack!
Men när jag går ut därifrån tänker jag att det var sista gången jag satt min fot där. Jag skrynklade ihop lappen och slängde den. Och sen grät jag. Grät hela vägen hem. Att inte bli lyssnad på eller bekräftad i det man går igenom, känns hemskt!

Jag gick hem och skrev ett långt mail till professorn inom detta område, Ove Törring i Stockholm och fick ett svar tillbaka. "Tack för förtroendet, något jag verkligen uppskattar. Jag kan tyvärr inte hjälpa personer som inte är patienter på Södersjukhuset. Hoppas det löser sig för dig ändå. MVH Ove".

Jag bestämde mig för att ta kontakt med närmaste sjukhus där de har en Endokrinologimottagning.  

2 kommentarer:

  1. Hej igen Mona!

    Mina tsh värden var 6.0, 5.1 och 4.9, de provade tre gånger. T4 var 14 vid första provtillfället. Vid andra eller tredje var t4 18 och t3 4.8. Antiktopparna (tpo) var 15.

    Skulle detta kunna vara stressrelaterat enligt dig, eller är det uteslutet? Vad hade du på dina antikroppar? Hur kom man fram till att du hade hashimotos sköldkörtelsjukdom?

    Hoppas att du mår fortsatt bra idag!

    Hälsningar från Magnus

    SvaraRadera
  2. Hej Magnus!
    Tack för förtroendet! Jag vet naturligtvis inte, jag är inte läkare, och jag vet inte heller vad du har för symtom? Är du väldigt trött, har du gått upp i vikt, trög i magen, glömsk, torr hud, tappar hår, eller andra typiska sköldkörtelproblem? Har du något eller några av symtomen tror jag att dina dina värden skulle kunna tyda på att du har problem med sköldkörteln och att du skulle behöva Levaxin.

    Man har inte med säkerhet kommit fram till min diagnos Hashimotos, men eftersom mina TSH-värden har hoppat hit och dit på kort tid antas det vara det. Jag har haft TPO-värden inom referens, men nu när jag tittar i gamla journaler ser jag att första gången jag sökte hjälp, visade mitt TPO 29 där under 34 är inom referensområdet. Det verkar ju trots allt rätt högt, enligt mig, men noterades inte alls vid den tidpunkten.

    Lycka till! Och hör gärna av dig igen och berätta hur det går för dig!

    Hälsn. Mona

    SvaraRadera