tisdag 13 december 2011

Telefonsamtal med läkare

Läkaren från vårdcentralen ringde upp igen för att berätta att mina provsvar kommit. De visade att jag inte hade någon av sköldkörtelsjukdomarna men däremot hade jag D-vitaminbrist. Jag hade ett värde på 60 och man ska ligga på över 70. Jag fick D-vitaminstillskott på recept. Läkaren sa att jag troligen skulle komma att må bättre -  bli piggare inom en vecka om det var detta som orsakat min nedstämdhet. Samtidigt berättar han att han har fått provsvar från akuten som visade att TSH nu var normala 4,0 vilket förvånade honom rejält eftersom TSH höjs och sänks väldigt sakta. Att värdet växlat från 8,6 till 4,0 på mindre än två veckor är inte normalt. (Jämför med tidigare TSH 8,2 till 8,6 på en månad).

Läkaren säger att vi ska avvakta och att jag ska lämna nya prover (TSH, T4 och leverprover) om 6-8 veckor och att jag får höra av mig innan dess vid problem.

Jag blev helt knäckt. Varför ska vi avvakta och avvakta och avvakta? Något måste göras, tänkte jag. Jag kan inte må så här! Vid det här laget hade jag flera gånger glömt saker som jag aldrig glömt tidigare (t ex att hämta barnen) och körde fel flera gånger pga av tankspriddhet (t ex glömde svänga av på avfarterna mm). Bubblan jag befann mig i var förfärlig. Avtrubbad och känslolös på något sätt. Orkade inte bry mig riktigt om någonting. Och mitt i alltihop påbörjade jag ett nytt jobb.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar