onsdag 18 april 2012

Telefonsamtal med läkaren

Läkaren ringde upp mig idag. När jag berättade att jag har alla symtom kvar, började hon fundera på om jag kan ha andra problem och vill utesluta dem. Jag förstår inte varför hon inte kan vänta till mina sköldkörtelhormonsvärden är normala  innan hon börjar fundera på om jag har en depression, PCO (pga mensrubbningarna) och/eller någon könshormonsrubbning. Jag tror och hoppas ju på att allt kommer att falla på plats när jag är är uppe i den dos Levaxin jag ska ha. Jag vill inte gå till gyn för att undersöka mig, innan vi har uteslutit att mina problem med mensen har med sköldkörteln och göra.

Vi kom överens om att jag ska lämna nytt blodprov när jag har ätit 75 microgram Levaxin i 3 veckor (Jag förhandlade ner det från fyra veckor till tre). Denna gång skulle jag också lämna andra hormonsprover för att utesluta något, vad vet jag inte riktigt. Jag frågade om jag kunde få en remiss till en dietist också, som i bästa fall kan hjälpa mig att gå ner i vikt. Det fick jag!

Det som jag störde mig mest på i samtalet idag var när hon sa att hon ville att mina TSH-värden skulle gå ner till 2,0. Jag tycker det är så konstigt att man stirrar sig blind på en siffra istället för att titta på hur jag mår. Tänk om jag skulle må bäst med ett TSH-värde på 1,8 vilket då kanske skulle kräva lite mer Levaxin, då skulle jag inte få det, eftersom värdet 2,0 är bestämt att vara mitt normalvärde. Men jag märkte att hon var lite osäker omkring det där så skulle jag inte må bra runt 2,0 så tror jag nog att jag kan få mer Levaxin utskrivet.

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag har precis samma problematik som du! Min läkare stirrar sig blind på mina värden och inte min hälsa. Är så förbannat trött på att hela tiden behöva bevisa/övertyga folk att jag inte mår bra än!! Stå på dig!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Tack för din kommentar! Ja vi med denna problematik får försöka stötta varandra i att stå på oss. Det är ju så svårt när man är så skör, trött och ledsen som man är.

      Jag har skrivit ut och gett min läkare denna artikeln:
      http://www.hypo2.info/attachments/083_Diskutabel%20gr%C3%A4ns%20f%C3%B6r%20TSH-v%C3%A4rdet%20vid%20hypotyreos%20-%20artikel%20i%20Prim%C3%A4rv%C3%A5rdens%20Nyheter%20nov-09.pdf

      Kanske ett tips om inte du också använt dig av den redan! Om det kommer att bli problem framöver ska jag påminna henne om denna. Att man kan må dåligt trots att värdena ser bra ut.

      /Mona

      Radera