måndag 13 augusti 2012

Besök hos dietisten

En vecka innan besöket hos dietisten fick jag skicka in en "matdagbok" över fyra dagar till henne. Där skulle jag precisera ALLT som jag stoppade i mig under dessa dagar, i detalj, och beskriva vilken känsla jag hade innan jag åt.

Eftersom jag under en lång tid nu ätit enligt tre-timmars-dieten så hade jag bara "perfekta" matdagar att skriva ner. Ditetisten sa mycket riktigt det, att det inte fanns något att påpeka, att jag äter helt rätt. Jo förresten, hon tyckte jag kunde äta mer d-vitamin, vilket finns i fet fisk.

Jag frågade hur jag ska äta om jag hamnar i en svacka pga sköldkörtelproblemet och återigen gå upp i vikt eller står stilla. Hon sa att jag möjligen kunde minska med ytterligare några kalorier, från nuvarande ca 1600 per dag till 1400. Men inte minska mer än så.

Hon sa också att det är bra att äta något efter mina joggingrundor. En smörgås och ett glas mjölk eller en banan. Det hade jag glömt.

Jag springer ca 5-6 km två dagar i veckan nu och så promenader på det. Jag mår så bra!

I nuläget ser det inte ut att behövas fler besök hos dietisten och det känns ju underbart!

2 kommentarer:

  1. Underbart att höra att du mår så mkt bättre nu! Jag håller tummarna för att det ska hålla i sig. Min 8åriga dotters högsta önskan är att ingen i hela världen ska behöva ha hypotyreos, rart men samtidigt talande för hur hela familjen påverkas av det.

    Jag skrev på din blogg i april precis när jag äntligen fått remiss till endo. Men trots ytterligare 2 doshöjningar (till tot 150 mikrog) så är jag sämre än någonsin. Kan knappt sitta upp. Blir alltid bättre vid varje höjning men effekten avtar snabbt. Väntar på nya besked från endo, hoppas snart få prova lio (T3), mitt hopp står till det.
    Sköt om dig!

    SvaraRadera
  2. Hej Sofia!
    Tack för dina kommentarer här på bloggen! Vad tråkigt att höra att du inte mår bättre! Jag har hört och läst om Lio också. Jag hoppas verkligen att du snart ska få prova och att det ska ge resultat! Jag håller på att läsa en bok "Det trötta folket" av Helena Rooth Svensson. Har du läst den? Den innehåller bl a olika fallbeskrivningar som visar att många patienter har fått hjälp av just Levaxin i kombination med T3.

    Sköt om dig du också och ett stort lycka till!

    SvaraRadera