onsdag 22 augusti 2012

Läkarbesök

Jag var hos min läkare på Endokrinologiavdelningen igår. Jag har inte träffat henne sedan i februari. Mina värden: TSH 0,04 och T4 20. Det betyder att båda värdena har sjunkit sen sist. (T4-värdet var 24 för ca två månader sedan och TSH var då 0,24.) T3 minns jag inte värdet på, men det var i alla fall helt utan anmärkning.

Jag förklarade att jag mår bra nu! Att jag kan stiga upp utan att snooza 4-5 gånger på morgnarna, att jag har gått ner i vikt, att jag är klarare i knoppen och orkar med barn och familj igen! Hon sa att dosen troligen behövs sänkas, inte för att det påverkar mig idag eller om typ 10 år men att man är rädd för att hjärtat tar skada på längre sikt om man pressar mer. Jag sa att jag i nuläget är glad om jag får slippa minska eftersom jag mår så bra som jag gör. Eftersom T4-värdet hade sjunkit sen sist så var hon med på att låta mig ha samma dos (75 ug) 4 veckor till. Men är TSH-värdet samma eller lägre då, vill hon göra en försiktig dossänkning. T ex sänka till 50 ug två dagar i veckan men i övrigt samma dos.

Jag får vad vara glad för att jag får må bra i en månad till... Skulle jag må sämre vid en dossänkning framöver, kommer jag att förklara att jag hellre mår bra ett kort liv, än mår dåligt under ett längre...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar