onsdag 8 augusti 2012

Kortisolprovsvar mm

Jag var i väg förra veckan och lämnade blodprov två dagar i rad kl 8:00. Till dag 2 fick jag med mig ett par kapslar hem att ta kl 23:00. Kapslarna skulle "ta över" Kortisolproduktionen på något sätt och proverna skulle visa om min egen produktion av Kortisol var hämmad eller inte. Om jag har förstått det rätt, skulle dessa prover tas för att jag dels har haft mycket problem med mensrubbningar och tidigare missfall och dels för att jag har haft svårt att gå ner i vikt. Det sistnämnda har jag inte fått chansen att diskutera med min läkare ännu. Sist vi pratades vid kändes det som det var stört omöjligt att gå ner i vikt. Nu har jag faktiskt gått ner de 5 kg som jag gått upp under sjukdomstiden).

Brev från läkaren kom idag, min Kortisolproduktion är helt normal! Skönt. Om ca två veckor ska jag på läkarbesök igen. Innan dess ska jag lämna nytt blodprov avseende TSH, T3 och T4. Jag hoppas innerligt att de inte minskar min Levaxindos eftersom jag mår så bra på dosen som jag har just nu! (Fortfarande 75 ug/dag)!

Senare i veckan ska jag till dietisten. Till henne skulle jag egentligen gått för länge sedan men vi har av olika anledningar fått avboka några besökstider. Jag verkar ju ha hittat ett sätt som fungerar att gå ner i vikt på (tre-timmarsdieten) men jag har många frågor om ämnesomsättningen och vad man bör undvika, och vilka fällor som finns när man har problem med den. Jag tror nämligen att det finns en risk att jag inte alltid kommer att må så här bra. En gång problem med sköldkörteln, alltid problem med den, typ. Jag menar att det känns  bra att vara förberedd inför en eventuell svacka.

Jag återkommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar